Přihlášení novorozence do zdravotní pojišťovny
3. Pojmenování (název) životní situace
Přihlášení novorozence do zdravotní pojišťovny
4. Základní informace k životní situaci
Je stanovena zákonná povinnost oznámit narození pojištěnce do 8 dnů ode dne narození zdravotní pojišťovně, u které je pojištěna matka dítěte v den jeho narození.
Není-li matka narozeného dítěte zdravotně pojištěna, stává se dnem narození dítě pojištěncem zdravotní pojišťovny, u které je zdravotně pojištěn otec dítěte v den jeho narození.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Zákonný zástupce novorozence.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí (zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Oznámení o narození pojištěnce lze uskutečnit písemně nebo osobně v příslušné zdravotní pojišťovně (můžete využít rovněž elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena).
8. Na které instituci životní situaci řešit
Obraťte se na zdravotní pojišťovnu, u které byla pojištěna matka novorozence v den jeho narození.
Seznamy poboček jednotlivých zdravotních pojišťoven naleznete na jejich internetových stránkách.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Na úředním místě příslušné zdravotní pojišťovny.
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Předložte rodný list dítěte.
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Na příslušné zdravotní pojišťovně (oznámení pojištěnce, evidenční list zdravotní pojišťovny).
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Narození dítěte je jeho zákonný zástupce, opatrovník nebo poručník povinen oznámit zdravotní pojišťovně do 8 dnů ode dne jeho narození.
Následně příslušný obecní úřad pověřený vedením matriky oznámí narození pojištěnce Centrálnímu registru pojištěnců bezprostředně po přidělení rodného čísla.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Můžete využít elektronickou podatelnu, pokud je na internetových stránkách příslušné zdravotní pojišťovny zřízena.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Za nesplnění oznamovací povinnosti může příslušná zdravotní pojišťovna uložit pokutu až do výše 10 000 Kč.
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Ministerstvo zdravotnictví České republiky - odbor dohledu nad zdravotním pojištěním
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
28. Popis byl naposledy aktualizován
29. Datum konce platnosti popisu
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace
Kalendář
Po |
Út |
St |
Čt |
Pá |
So |
Ne |
28
|
29
|
30
|
31
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
1
|
Fotogalerie
Náhodná fotogalerie
PARTNEŘI, SVAZKY, PROJEKTY